منتو دکور

لرنو وب

طراحی جذاب دکوراسیون منزل با گلیم و جاجیماین روزها بسیاری از خانم های خانه دار برای طراحی دکوراسیون خود از گلیم و جاجیم استفاده می کنند چرا که این نوع از دست بافته ها، به دلیل داشتن پشم طبیعی گوسفند و رد هنر دست های بانوان روستایی، حس زندگی در خود دارند و حال و هوای دیگری به خانه های آپارتمانی ما بی خشند،گلیم ها و جاجیم ها می توانند به راحتی جای فرش ها را در فضای داخلی ما پر کنند، جاجیم ها و گلیم ها را به خوبی می توانید با دکوراسیون سبک مدرن خود هماهنگ کنید، یک دست مبلمان رنگ خنثی روشن، به خوبی با رنگ های شاد گلیم و جاجیم های دست بافت ترکیب می شوند و دکوراسیون شما را منحصر به فرد می کنند.

 

گلیم نوعی فرش بدون پرز است که با درگیری تاروپود به یکدیگر ایجاد میشود . معمولا تار آن پنبه و پشم وگاهی نخ ابریشم و پود آن از نخهای پشمی و کرک و ابریشم به صورت رنگی استفاده می شود . این فرش در زبان فارسی نامهای مختلفی دارد. گلیم در افغانستان - گیلیم در اوکراین -بداس در قفقاز - لیاط در سوریه و لبنان - چیلیم در رومانی و همچنین کیلیم در ترکیه و لهستان و مجارستان و عربستان از جمله نامهای متفاوت أن است .

جاجیم گونه‌ای زیرانداز دورویه است. جاجیم دست‌بافی است از پارچهٔ کلفت شبیه به پِلاس که از پلاس نازک‌تر است و آن را از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو می‌بافند. جاجیم‌ها پرز ندازند و می‌توان از هر دو روی آن استفاده کرد.

مواد اولیه جاجیم پشم است و بافت آن شبیه گلیم است، با این تفاوت که جاجیم در چهار تخته بافته می‌شود و پس از بافتن به هم متصل و دوخته می‌شود. در منطقه اورامان و ثلاث باباجانی زنان جاجیم‌هایی را با نقوش متنوع و جنس مرغوب می‌بافند که در نوع خود کم‌نظیر است.قالیچه ها و فرش های مناسب محیط خارجی خانه تاثیر شگفت انگیزی در چیدمان و دکوراسیون چنین مکان هایی مانند تراس، حیاط یا پشت بام خانه دارند و باعث ایجاد فضایی دنج و گرم برای استراحت و بحث و گفتگو می شوند. البته نوع وسایلی که در محیط خارجی خانه استفاده می کنید باید مطابق با شرایط آب و هوایی باشد مسلما استفاده از قالیچه و فرش برای پشت بام، حیاط یا تراس خانه ملزم وجود یک آب و هوا عمدتا صاف و آفتابی است. پهن کردن چنین مدلهای زیبایی از فرش گلیم در محیط های خارجی بخصوص خانه های ویلایی که از منظره ای زیبا بهره می برند، در ترکیب با نمای فوق العاده طبیعت جلوه ای بسیار بی نظیر و منحصر بفرد در دکوراسیون خلق می کنند.

البته نوع قالیچه ای که انتخاب می کنید باید طوری باشد که بر فضا غلبه نکند زیرا این قالی ها بقدری زیبا هستند که حتی می توانند توجهات را از چنین  محیط های زیبایی تماما به سمت خود جذب کنند. هارمونی و کنتراست دو موضوع مهمی هستند که در انتخاب مدل قالیچه باید مورد توجه زیادی قرار بگیرند. برای ایجاد هارمونی باید رنگ قالیچه و فرش گلیم با رنگ تم کلی دکوراسیون ترکیب شود. زمانی به یک ترکیب مناسب می رسیم که حداقل یکی از رنگ های موجود در قالیچه با یک رنگ در فضای اتاق مشابه و همسان باشد. مورد دیگر تضاد است. برای ایجاد تضاد در دکوراسیون استفاده از یک قالیچه گلیم به رنگ روشن در دکوراسیون اتاقی با سایه های تیره و قوی نتیجه ای بسیار زیبا و مطلوب در پی خواهد داشت. در شکل های زیر مدل های مختلفی از قرش و قالیچه گلیم مناسب محیط خارج و داخل خانه را مشاهده خواهید کرد.

یک فضای مناسب دیگر برای گلیم ها و جاجیم ها فضای زیر میز نهار خوری شماست، می توانید در منزلتان ترکیب از فرش و گلیم داشته باشید، می توانید فضای جلوی مبل خودتان را به فرش و فضای زیر غذا خوری خود را به گلیم یا جاجیم ها اختصاص دهید، یک نکته ی مهم از دید من در دکوراسیون داخلی همین موضوع است که هیچ قاعده و قانونی برای فضای شما وجود ندارد، تنها قانون آسایش شما در فضای داخلی تان است.

می توانید کوسن هایی از جاجیم داشته باشید و به فضای دکوراسیون خود را به سبک ایرانی تغییر بدهید، با این کار به خوبی می توانید فضایی متمایز داشته باشید، همیشه نیاز نیست عناصر به همان شکل اصلی که وجود دارند استفاده شوند، به خوبی با تغییرات ساده می توانید یک دکوراسیون عالی و مقرون به صرفه داشته باشید.

پوف های پر طرف دار کاموایی را که یادتان هست؟ برای دکوراسیون اصیل خود یکی از آن ها به جنس جاجیم یا گلیم تهیه کنید، این پوف ها برای فضای جلوی شومینه ی شما بسیار مناسب اند، به خوبی می توان به فضای شما تم شرقی خوبی ببخشند.

پشتی، مبلمان راحت خانه ایرانی، امروزه هم طرف دار های خاص خودشان را دارند، هنوز هم در خانه های حیاط دار قدیمی و با صفای پدر بزرگ مادر بزرگ هایمان یکی از آن ها به چشم می خورد، گلیم ها و جاجیم ها به خوبی می توانند روکش مناسبی برای پشتی های نفیس ما باشند، امتحان کنید حتما شیفته ی آن ها می شوید.

همیشه اسم تابلو فرش های نفیس به گوش ما خورده است، یک گلیم دست بافت بی نظیر یا یک جاجیم چند رنگ همان چیزی است که می تواند ایده هایی برای تزیین دیوار خالی شما باشد، حتی اگر سبک دکوراسیون شما ایرانی است، می توانید با این کار ترکیبی سبک خانه ی خود را به سبک تلقیفی تغییر دهید، و لذت ببرید.

مبل فرش ها نیز یکی از آن عناصر بی نظیری هستند که می توانند از جنس گلیم و جاجیم ها باشند و در فضای دکوراسیون داخلی ما خوش بدرخشند، مبل فرش ها ظاهر ایده آل و اصیلی دارند که به خوبی برای فضای دکوراسیون داخلی با سبک ایرانی مناسب اند.

Author: mehman
معرفی نویسنده

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بخش های دیگر منتو

منتو دکور  منتو عروس منتو فان  منتو سلامت